Gimnazjaliści w Portugalii

W dniach 12.03.2011 r.-17.03.2011 r. odbyła się kolejna podróż do szkoły partnerskiej w Portugalii, w ramach projektu LLP Comenius „Jacy jesteśmy naprawdę? – przełamujemy stereotypy”. Polskę reprezentowali: Karolina Graczyk (Ie), Łukasz Gruszczelak (IIa) i Zosia Andryskowska (IIIg), oraz nauczyciele:, p. Agnieszka Izydorczyk, p. Marzena Michalska, p. Renata Wasiak, p. Marzena Chodkowska i p. Agnieszka Andryskowska. Po przylocie do Lizbony i zakwaterowaniu w hotelu udaliśmy się na krótki, wieczorny spacer po ultranowoczesnej części stolicy, zaprojektowanej specjalnie na targi Expo 1998, dzielnicy Oriente . Następnego dnia wstaliśmy wcześnie i zaraz po śniadaniu wsiedliśmy do pociągu, który miał dowieźć nas do miejsca naszego pobytu - Portimao. W czasie jazdy powtarzaliśmy naszą prezentację w języku angielskim. Po przyjeździe i przywitaniu z gospodarzami zjedliśmy lunch w szkole Bemposta i udaliśmy się autobusem do Sagres. Niezwykłe widoki po prostu zaparły nam dech w piersiach a słońce (tak długo wyczekiwane po polskiej zimie…) napełniło nas optymizmem. Wieczorem zakwaterowaliśmy się u rodzin i zjedliśmy z nimi smaczne portugalskie potrawy. Następny dzień był bardziej emocjonujący: nadszedł czas na pokazanie prezentacji nt. polskich tradycji kulinarnych związanych ze świętami. Byliśmy zestresowani, ale pohamowaliśmy emocje i okazało się, że nasza praca podobała się najbardziej ze wszystkich przedstawionych.

Później odwiedziliśmy szkołę Mexilhoeira Grande, gdzie przygotowywaliśmy i jedliśmy regionalne marcepanowe słodycze. Byliśmy pod dużym wrażeniem samoobsługowej, nowoczesnej stołówki, serwującej uczniom rozmaite dania. Kolejne dni obfitowały w liczne atrakcje: przejazd do portu w Lagos, gdzie mieliśmy okazję podziwiać replikę słynnej z odkryć geograficznych karaweli „Boa Esperanca”. Byliśmy też na wycieczce w Centro de Coencia Viva. Stowarzyszenia ekologiczne „A Rocha” przybliżyło nam sposoby obserwowania ptaków i ich obrączkowanie, spacerowaliśmy też wokół obiektu, ciesząc oczy słońcem i bujną roślinnością. W środę przepłynęliśmy statkiem do Silves. Zwiedziliśmy kościół, zamek oraz most rzymski. Po lunchu w restauracji Ponte Romana nastąpiło pełne smutku rozstanie z naszymi gospodarzami oraz nowo poznanymi kolegami i koleżankami z innych krajów.

W czasie naszego pobytu portugalscy przyjaciele dbali, aby nie było czasu na nudę i poza zwiedzaniem zapewniali nam mnóstwo rozrywek, m.in. wieczór karaoke . Podczas wspólnego śpiewania było dużo śmiechu i zabawy , co wszystkich nas do siebie zbliżyło.

Ten wyjazd pokazał nam, że wcale nie tak trudno jest przełamywać bariery językowe i nawiązywać nowe znajomości. Portugalczyków zapamiętamy jako otwartych, spontanicznych i gościnnych ludzi.

Do Polski wracaliśmy pełni wrażeń, z wciąż żywym wspomnieniem niesamowitych, egzotycznych krajobrazów oraz z przeświadczeniem, że w przyszłości jeszcze tu wrócimy.

Karolina Graczyk - klasa I e

Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy

Kliknij, aby powiększyć fotkę. Kliknij, aby powiększyć fotkę.