1 Marca – Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

Ponad 20 tys. „Żołnierzy Wyklętych” zginęło po wojnie z bronią w ręku, kolejnych tysiące trafiło do więzień komunistycznych, gdzie także czekała ich śmierć.

W sumie w latach 1944-1955 wykonano ok. 4500 kar śmierci, spośród ponad 8 tys. orzeczonych.

Kolejne setki tysięcy przeciwników reżimu trafiło do więzień i obozów pracy, z wieloletnimi wyrokami. Żołnierze, kapłani i niezłomni działacze polityczni trafiali na Mokotów, do Wronek i Rawicza.

Najmłodsi zaś – harcerze i uczniowie - do SP bądź obozu w Jaworznie (chłopcy) i Bojanowie (dziewczęta).

Równocześnie, komunistyczni propagandyści pomawiali ich bezkarnie w prasie: „Zdrajcy narodu i szpiedzy na żołdzie amerykańskim” – krzyczał nagłówek artykułu w „Trybunie Ludu”, opisujący kolejny akt dramatu aresztowanych członków IV Zarządu Głównego Zrzeszenia WiN.

Niemal przez cały okres PRL wychodzili z więzień ale także ginęli z rąk SB. Jako jeden z ostatnich Adam Boryczka – (w 1967 r.), także ginęli z rąk SB, jak „Lalek” w październiku 1963 r.

Rodziny, w tym dzieci „Żołnierzy Wyklętych” były inwigilowane przez kolejne dekady PRL, stanowiły dla władz „element niepewny”, gorszej kategorii. Zabierano im mieszkania i domy, nie dostawali się na studia, często biedowali.

A PRZECIEŻ TO ONI STANOWILI RZECZYWISTĄ POLSKĄ ELITĘ - MIEJSKĄ I WIEJSKĄ!

TO BYŁA PRAWDZIWA POLSKA INTELIGENCJA! CZEŚĆ ICH PAMIĘCI!

Jan Żaryn za: wPolityce.pl

Uczniowie klasy 3e: Karolina Baranowska, Natalia Krawczyk, Julianna Mielczarek, Nina Pawłowska, Konrad Pawłowski i Joanna Szymańska pod opieką nauczycieli: p. Alicji Lisieckiej i p. Mirosława Suskiego przygotowali tablicę informacyjną dla uczczenia tego Święta.

Z inicjatywy nauczycieli część uczniów w przededniu tego Święta obejrzała film „Generał Nil” opisujący życie Bohatera Narodowego Gen. Augusta Fieldorfa „Nila” , na którym w imieniu „Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej” w r. 1952 dokonano zbrodni sądowej. Bohater, Człowiek Honoru, Patriota został zamordowany w r. 1952 pod zarzutem działalności terrorystycznej i walki przeciwko „władzy ludowej”. To tylko JEDEN przykład ”Żołnierza Wyklętego”, którego Pamięć dzisiaj czcimy.

NARÓD, KTÓRY TRACI PAMIĘĆ, TRACI SUMIENIE.

Zbigniew Herbert


Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy